Rolig opstart efter ferien

af | aug 18, 2020 | Sove | 0 Kommentarer

Hverdagen møder mange familier i disse uger. En undersøgelse fra Egmont-fonden viser at hver tredje elev er bekymret for skolestart. Det er især tanker om børnene kan få nye venner på skolen, som rumsterer. For børnehavebørnene kan det også være hårdt at komme i gang igen efter ferien. Måske har ferien budt på bedre tid, “tøffetid” og mere væren. Omstillingen til hverdagen kan føles hård og mange børn savner måske deres forældre mere lige efter ferien. 

Det er derfor en god idé at sætte farten ned og prioritere søvn de næste uger.

Her kommer tre gode råd til at skabe ro og dejlige putninger.

 

1. Sørg for holde sengetiderne.
Søvn er godt for mange ting i en opstart efter ferien, mange indtryk kræver mere søvn. Lige nu med Corona er søvn ekstra vigtigt, da det styrker immunforsvaret. Se, hvor meget dit barn bør sove her i forhold til sin alder. 

2. Brug god tid på at putte børnene og rund dagen godt af.
Gør puttestunden hyggelig. Hav god tid. Sluk for skærme 1-2 timer før sengetid. Tag snakken om eventuelle bekymringer om eftermiddagen og ikke ved sengetid. Bekymringer har det med at vokse, hvis vi giver dem opmærksomhed ved sengetid. Få fire gode råd til en god putning her.

3. Derfor kan mange børn ikke sove
Børn i dag oplevet tankemylder og mange forældres tanker er tusind steder mens de putter. Få fokus væk fra tankerne og kom ned i kroppen med mindfulnesstræning. Hjælp børnene med at rense deres sind og fylde deres hjerter op med kærlighed med børnemeditation som godnatlæsning. Hør meget mere om, hvorfor mange børn i dag ikke kan sove og hvad du kan gøre. 

På mange måder har I, der har læst mine bøger, trænet til at skabe ro ved sengetid i lang tid, og det er bare at fortsætte eller genoptage, hvis I har holdt en pause. Er du ny her på siden, eller har du ikke fået fat i bøgerne endnu, er det et rigtig godt tidspunkt at starte nu.

 

Quick guide til mine bøger med søvnmeditationer


“Hjerternes Dal” hjælper børnene med at rense deres sind med elementerne jord, ild, luft og vand. Tag med til Den Dybe Eng og lad Ørnefjer, vores guide, hjælpe jer med at finde ro med jordelementet. Har dit barn meget temperament (eller har du) er Flammedansernes Bål noget for jer, mens børn, der mærker andres energier meget og tager andres bekymringer ind, vil have stor gavn af Den Klare Kilde i den næste tid. Der er 6 meditationer i bogen og en sang, der hører til.

Børnemeditationerne I mit hjerte hjælper børnene med at få mere selvkærlighed. Det er skønt at falde i søvn mens man fylder sig selv op med kærlighed. I lærer også at kærlighed er en energi, der kan rejse imellem os, også når vi ikke kan være sammen. I møder den lille sky, som er skøn, hvis børnene savner os. når vi er væk og vi sender kærlighed ud i universet. Er dit barn bekymret for at komme til at savne dig, anbefaler jeg, at du også køber en “lille kærlighedssky“, som du kan give barnet med. Få en lille guide til bøgerne her. Der er fire meditationer i bogen.

Hvis dit barn har mange bekymringer, anbefaler jeg “Monstermanualen til børn med mange bekymringer“. Fik du set mit interview med psykolog Stine Hæk om børn og bekymringer i Corona-tiden? Se interviewet her.

Søvnhjælp til de lidt større børn +12 år og jer forældre

Til de lidt større børn, som måske ikke længere får læst højt eller gerne vil i gang med at meditere selv ved sengetid, har jeg skabt to forskellige meditationer som lydfil. Den ene hedder Sov Dejligt og den anden hedder Lysbad. Begge meditationer er også dejlige for voksne.

Vil du have mere?

Få vores nyhedsbrev og inspiration til mere nærvær og kærlighed i hverdagen som børnefamilie.