Fremtidens Børnefællesskaber

Gitte Winter Graugaard

International bestseller forfatter og ekspert i rolig putning

Gitte skriver bøger til børn fyldt med tryllebindende meditationer, der hjælper dem med at finde ro i hverdagen og til bedre at kunne sove. Hun er optaget af at lære børn at navigere fra hjertet og forstå deres smukke indre landskab. For når vi kender til vores indre landskab, åbner de ydre døre sig oftest for os på magisk vis. Lad blot eventyret begynde... 

Trend #2: Fra klasselokale til naturlokation

I denne blogserie kigger jeg ind i fremtidens børnefælleskaber og glæder mig til at høre, hvad du mener og har reflekteret over. Denne blog er den anden i rækken. Vil du læse med fra starten skal du hoppe herhen.

I den første blog i serien “Fremtidens Børnefællesskaber” beskrev jeg Trend #1: Fra Pølsefabrik til Køkkenhave. Her kommer jeg ind på, hvordan vi skal se børnene mere som individuelle små blomster, der har brug for forskellig næring. Jeg beskriver også, hvordan fokus skal lægges mere på næring og jordforhold end på den enkelte blomsts værdi. Jeg gør op med taberpølser og vinderpølser. Jeg beskriver, hvordan læreren går fra den klassiske lærerrolle hvor viden og bedømmelse er i fokus til at være en gartnerrolle, hvor næring og trivsel er i fokus.

Flyt undervisningen ud i naturen

Det første naturlige skridt i denne retning er at flytte størstedelen af undervisningen udendørs og helst ud i den fri natur. Heldigvis er nogle skoler allerede begyndt at undervise mere i naturen. De såkaldte udeskoler inder frem og vi ser tiltag som Haver til Maver gro frem i kommuner. Dem kommer jeg tilbage til. Der er virkelig mange argumenter for at flytte undervisning ud i naturen og virkelig mange argumenter for ikke at anvende de traditionelle klasselokaler.

I udeskole er børnene fx:

  • mere fysisk aktive, som stimulerer indlæring og giver velvære og sundhed.
  • i kontakt med naturen, som giver ro, næring og balance.
  • i et levende laboratorium, hvor alle fag kan passes ind og verden ligger åben.
  • i større rammer, får mere frisk luft og smitter hinanden mindre med alverdens sygdomme.
  • i kontakt med deres kroppe, får motorisk udfordring, skal holde balancen og meget mere, som fordrer god indlæring.
  • i læring af flere intelligenser på samme tid.

Prøv at se på nedenstående billede og tænk på, hvilke traditionelle fag dette barn er i gang med at lære. Hvor mange fag kan du tælle?

fra klasselokale til naturlokation

Find flere naturlokationer

At køre i skole til det samme lokale hver eneste dag, propfyldt med børn taler jeg også om i min TEDx talk. Det er ikke særligt stimulerende.

Langt de fleste børn elsker at komme på tur, men det sker desværre sjældent i skolerne. Hvor børnene i børnehaverne er meget mere ude og lege, skal de allerede fra 0. klasse sidde stille og være inde. Det er mig ubegribeligt, at det stadig er sådan i de fleste danske skoler i år 2022.

Forestil dig i stedet, at børnene møder op – gerne på cykel i skole og samlet bevæger sig til forskellige naturlokationer i deres nærområde. Til trods for at Danmark er omgivet af varieret og meget tilgængelig natur, sidder børnene i klasselokaler dag ud og dag ind.

Jeg selv er vokset op med meget natur. Min mor havde skabt den mest fortryllende have, som vi legede i dag ud og dag ind. Jeg var spejder og lærte at klare mig i naturen. Mange år senere mødte jeg min mand, som også holder meget af naturen, som er et kæmpe frirum for os. Nu hvor vi er flyttet helt tæt på skov og hav, kan jeg for alvor mærke, hvor meget naturen giver os i hverdagen, og hvor stor en glæde den er for os. Det er mig derfor en gåde, at børnene skal være indendørs dag ud og dag ind.

Fuglefløjt og hjertelyd

For nogle år siden startede jeg et mindfulnesshold op i min skov, der hed “Fuglefløjt og hjertelyd”. Jeg tog adskillige grupper med ud i naturen og hjalp dem med at lytte til deres hjerter og komme tættere på sig selv i naturen.

Vi lavede anemonecirkler, meditationer i skovbunden, mindfulness og morgenbad på stranden og mange andre dejlige events. Siden har jeg travet med et hav af klienter i min skov.

Jeg underviser dem i de fire elementer: ild, vand, jord og luft og lærer dem, hvordan elementerne både kan balancere os og hjælpe os med at udleve vores drømme – at gå fra “Idé til virkelighed“.

Så mange gange har jeg set og oplevet mine voksne klienter få store magiske øjeblikke og indsigter på vores ture i naturen. Det har gjort stort indtryk på mig.

 

 

Hjerternes dal til jordens børn

Mange af mine børnebøger er inspireret af disse samtaler i naturen med klienter. Jeg ønsker at skrive bøger til børn, der lærer dem at finde ind til deres indre resurser og forbinde sig til deres omverden tidligt i livet. Jeg har særligt fokuseret på at skrive om hjertet i mine bøger med børnemeditationer, fordi der ligger så ufatteligt mange fine resurser og venter på os, når vi har kontakt til vores hjerter.

I bogen “Hjerternes Dal – Meditationer til børn” har jeg også skrevet om de fire elementer til børn i et forsøg på at lære dem at finde balance og indre ro. Når vi flytter fokus fra klasselokale til naturlokation, vil det være oplagt også at lære børnene om deres indre have om indre bæredygtighed.

For nogle år siden underviste jeg med min makker Lotte Cecilie Juel Pedersen fra Børn, natur og mindfulness nogle 4. klasser hos Haver til maver i Krogerup. Vi mediterede mellem gulerødderne, fløj med bierne, lavede mad over bål og fandt ro på marken. Jeg kaldte det “Fra haver til maver til sindet”.

Den indre have

Når jeg om en måneds tid tager medarbejdere fra en stor dansk koncern med ud i naturen, vil det være med samme formål: at finde sin indre have og lade sig næres. Det er alt andet lige nemmere, når vi er i naturen og kan lade os inspirere.

Med Kærlighedsbjerget i “Børnemeditationerne i mit hjerte” gør jeg det meget tydeligt at vores sind hænger sammen med naturen. Her lader jeg et smukt bjerg huse vores hjerter. Hvert barn (og voksne) har deres helt eget kærlighedsbjerg, som de kan besøge hver aften inden, de skal sove. Her kan de fylde sig selv med kærlighed og lade sig næres af indre resurser.

Bjerget beskytter deres hjerter, taler med dem og elsker, når de kigger forbi. Jeg har efterfølgende skrevet videre om kærligheden inde i bjerget i bøgerne “Hjertelys – lær dit barn at skrue op for livet” og “Hjerteminder – lær dit barn at dyrke kærligheden

For nogle år siden landede en særlig billedbog i mine hænder. Den var tysk og fra 1906. Så snart jeg lærte, at den endnu ikke fandtes på dansk, vidste jeg, at jeg måtte oversætte den. Jeg kaldte den Jordens Børn og har en helt særlig forbindelse til den bog.

Det er som om forfatteren Sibylle von Olfers hvisker til os fra en fjern tid om at gøre tiden langsomt og komme ud i naturen og blomstre. Læser man den, vil man også kunne se, hvilket vidunderligt læringsrum en række forskellige naturlokationer kan danne for os, og hvordan vi gennem kunst kan lære at gengive og udtrykke, hvad naturen betyder for os.

 

Pas på planeten

Jeg tror inderligt på, at børn der vokser op i naturen, kan mærke den, sætter pris på den og får lyst til at beskytte den.

Sidste år lavede jeg som konsulent sammen med Børneringen et stort projekt for 10.000 børnehave- og vuggestuebørn. Vi kaldte det Børneringen planter træer, og sammen med et dygtigt science-natur-pædagogisk team lavede jeg et minilaboratorium, skrev manuskript til og instruerede fire film om årstiderne, og skrev et kompendium til pædagogerne. Det hele endte med en festival med 250 treårige børn på en mark i Hillerød, som plantede træer i en ny folkeskov, som Børneringen havde doneret netop 10.000 træer til, et per barn. Hendes Majestæt, Børneringens protektor, kom og var med til at plante et flot egetræ til hendes ære. Jeg kaldte egen “Den vise gamle eg” og skrev et eventyr herom til kompendiet, som også handlede om “Den lille frække bøg”.

Til trods for at projektet gav utrolig god mening, var det svært for nogle pædagoger at finde tid til forløbet i deres travle hverdag på stuerne. Det gav mig stof til eftertanke. For hvad er det i grunden der er så travlt med på de stuer? Kunne det være at der ville være mindre travlt, hvis vi ikke tog udgangspunkt i stuerne, men i stedet startede i skoven?

Prøv at se den lille fine film fra festivalen og tæl hvor mange traditionelle fag, du ser. 

 

 

 

Indre bæredygtighed på skemaet

For nogle år siden lærte jeg min kollega Lotte at kende i en skovbørnehave, hvor hun havde skabt Hjerternes Dal. Når du lytter til min podcast med hende, vil du i episode 1 få stor inspiration til hvorfor børnene skal ud i naturen, og i episode 2 få inspiration til, hvorfor mindfulness og meditation i naturen er genialt.

Mens vi har stor fokus på bæredygtighed og kæmper for vores egen overlevelse på planeten med den grønne omstilling, må vi ikke glemme at lære om den indre omstilling, der sideløbende skal finde sted. Den indre bæredygtighed er mindst lige så vigtig. Naturens lokationer er geniale til både af at lære at holde af planeten, os selv og hinanden.

Når alt kommer til alt, er vi mennesker en del af naturen og vil kunne finde hjem i os selv, når vi finder tilbage til en følelse af at høre hjemme i naturen. De to ting hænger meget tæt sammen. Sjælen ved besked og vil så gerne føre os tilbage til et forhold med naturen og os selv i balance. Når vi kommer ned i hjerterne, bliver det meget nemmere at høre, hvad sjælen hvisker til os. 

Du kan både booke Lotte til “En Natur-lig dag” via Børneringen hos Børnenes Hus eller til et “forløb med Hjerternes Dal” via mit kursuscenter “Heartlight Institute“. Her tilbyder jeg også sammen med min kollega Ekaterina Delgado et bogyogakursus omkring Jordens Børn til vuggestuer og børnehaver samt forløbet “Ro til at gro” i skolen. Find mere inspiration her.

 

 

mindfulness i skolen yoga i børnehaven, børn i balance
HJertepakken graugaard

Fremtidens pensum

Fremtidens pensum i skolerne kommer til at fokusere mere på hjertet end på hjernen. Jeg har skrevet en lang række bøger til fremtidens pensum, som du kan se her. Køb dem samlet og spar 15 %

 

Kurser

Vil du booke os til at holde kursus hos jer og lære mere om den indre bæredygtighed?

 

Fremtidens Børnefællesskaber

Foredrag

Jeg holder foredrag om “Fremtidens børnefællesskab”. Se mere: