Stillestund

på skoleskemaet giver børn i balance

Skab ro til bare at være så kan vi alle lære

Hvad kommer først for dig, trivsel eller faglighed?

Vi (tidligere MOMO Academy) tror på, at vores børn har brug for at lære at skabe balance mellem krop og sind for at kunne optage ny viden. Når børn og unge helt fra skolestart – allerede i børnehaven – bliver bedre til at reflektere, flytte fokus, forstå deres følelser, lære deres krops signaler at kende og mærke sig selv i verden, tror vi på, at de bliver langt bedre til at indgå i et fællesskab og kunne arbejde sammen på kryds og tværs af forskelligheder. 

Hvorfor er det vigtigt for dig, at vi får mindfulness, yoga og meditation på skemaet i skoler og gymnasier – og allerede begynder i børnehaverne?

Ro i hovedet - klar til læring og leg

Mindfulness, yoga og meditation HJÆLPER BØRN med at:

Mød vores instruktører

Børn i balance

 

Vi er en gruppe på knap 50 instruktører rundt i hele landet (tidligere Momo Academy), som alle arbejder med at hjælpe børn til bedre trivsel gennem yoga mindfulness og meditation. Vi er landsdækkende og kan bookes til hold, events, undervisning, udvikling og meget andet. Se her på kortet, hvor vi blandt andet holder til. 

 

VI hjælper børn med:

– At lære at sortere i de mange daglige indtryk og stimuli og skabe små åndehuller i hverdagen.

– At finde indre ro, balance, nærvær og hjertemagi.

– At få selvindsigt og kunne arbejde mere målrettet, koncentreret og fokuseret.

– Bedre trivsel og mental sundhed. Børnene bliver bedre at kunne slappe af, slippe presset ved test og karakterer og får bedre søvn.

– At lære deres krop at kende og finde balance.

– At lære sig selv bedre at kende og finde sjælero.

– At mærke deres sanser tydeligere og få større kropsglæde.

– At få en større bevidsthed om krop, sind og hjerte.

 

 

Hvorfor er det så vigtigt?

Fordi statistikkerne over trivslen blandt børn og unge viser, at mange har det svært. Lærere og pædagoger klager over mere urolige elever, som har svært ved at mærke sig selv og begå sig socialt. De små kan ikke finde ud af at vente på tur, stå i kø og har ikke respekt for fx vikarer.

I de større klasser er lavt selvværd, angst og selvskade blevet så normalt, at ca 10% af unge rapporterer at have gjort skade på sig selv på et tidspunkt i deres liv.

 

 

Dertil kommer, at mindfulness, yoga og meditation også har en god effekt på indlæring, fokus og koncentration – og det er i høj grad i skolens interesse. Vi ser blandt andet resultater af mindfulness ved en positiv påvirkning af børnenes:

– Kreativitet, kognitivt og praktisk

– Læseindlæring

– Evne til at koncentrere sig i undervisningen

– Evne til at håndtere præstationer

– Evne til at løse konflikter.

“Nyere undersøgelser peger på, at børn og unge har fået dårligere mentalt helbred, blandt andet afspejlet i et øget antal unge kvinder, der forsøger selvmord og et øget medicinforbrug blandt børn og unge. Langt de fleste psykiske lidelser debuterer i ungdomsårene”.

Fra rapporten ‘Børn og unges mentale helbred’  af Vidensråd for Forebyggelse, 2014.

Hvem står bag?

Initiativet om at samle branchen for instruktører indenfor børneyoga, mindfulness og meditation er skabt af  Gitte Winter Graugaard, som selv er på en kærlig mission om at hjælpe børn og unge til bedre mental sundhed og masser af livsglæde. Udover at være en ildsjæl er Gitte forfatter, coach, energimentor og mindfulnessinstruktør. Vi kender bedst Gitte for hendes forfatterskab inden for børnemeditationer, som i dag sælger i + 20 lande og lærer børn i hele verden at meditere ved sengetid og dermed falde nemmere i søvn. I kraft af dette forfatterskab har Gitte mødt en lang række sjæle på samme mission. Sammen skaber vi et netværk med en høj faglighed, stor hjælpsomhed og kæmpe hjerter. 

Hvad siger de ledende eksperter? 

 

I mit forskningsprogram har vi ledt 5-årige børn igennem et længere program, hvor de mediterer og dyrker yoga sammenlagt 90 minutter om dagen. Det viser sig, at de bliver markant bedre til at koncentrere sig og håndtere deres følelser. Ved at køre børnene gennem en hjernescanner, kan vi måle, at deres hjerner forandrer sig.

Richard Davidson

Neurovidenskabsmand og hjerneforsker, University of Wisconsin

If you are going to be in an environment like a classroom, why not help [students] actually get into an alignment, calmness, clarity, and emotional regulation where they can be open to what is available for them? Then you create a community of learning.

Jon Kabat-Zinn

Founding director of the Stress Reduction Clinic and the Center for Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society the , University of Massachusetts Medical School

Udpluk af kunder:

Kontakt os

Vil du vide mere, er du velkommen til at skrive til os.