Gitte Winter Graugaard

International bestseller forfatter og ekspert i rolig putning

Gitte skriver bøger til børn fyldt med tryllebindende meditationer, der hjælper dem med at finde ro i hverdagen og til bedre at kunne sove. Hun er optaget af at lære børn at navigere fra hjertet og forstå deres smukke indre landskab. For når vi kender til vores indre landskab, åbner de ydre døre sig oftest for os på magisk vis. Lad blot eventyret begynde... 

“Dårlig søvnkvalitet, opvågninger midt om natten og kortere søvn. En ny rapport viser, at brug af digitale enheder hænger sammen med dårligere og kortere søvn hos børn og unge i alderen 0-15 år”

En rapport udarbejdet af Statens Institut for Folkesundhed for Sundhedsstyrelsen konkluderer, at der er evidens for, at skærmforbrug og søvn er en dårlig cocktail. Rapporten slår fast, at jo mere børn og unger ser fjernsyn eller er på computer, spillekonsol eller mobiltelefon, jo kortere tid sover de. 

Skærme forringer børns søvn

Allerede i 0-5 års alderen kan man se en sammenhæng mellem skærmforbrug og børnenes evne til både at falde i søvn og hvor længe børnene sover. “Det fremkommer, at særligt fjernsyn om aftenen og tablets, som bruges til spil, forkorter søvnen.”

Det samme gælder de de 6-12-årige, som også oplever senere sengetider, mindre søvn og også flere opvågninger i løbet af natten. “Derudover har tilstedeværelsen af digitale enheder i soveværelset sammenhæng med kort søvn.”

Når de kommer til de 13-15-årige er det hovedsageligt mobiltelefon, computer og internet samt sociale medier, der viser sammenhæng med hænge dårligere nattesøvn. Et fremhævet studie viser, “at unge kommer senere i seng, når brugen af sociale medier stiger til over 1-3 timer om dagen.” 

Læs hele rapporten her

Tag dit barns søvn alvorligt

I rapporten kan vi også læse, hvorfor en god søvnhygiejne er vigtig. 

“Ud over på kort sigt at påvirke børn og unges almene velbefindende, har søvn også betydning for udvikling, koncentration og indlæringsevne, og for lidt søvn igennem længere tid kan desuden have mere langvarige helbredsimplikationer (Dewald et al., 2010; Sundhedsstyrelsen, 2011).

For eksempel er søvn meget afgørende for kroppens, herunder hjernens, fysiologiske funktioner og restitution (Due et al., 2014).

Både kort- og langvarig søvnmangel, men også for meget søvn eller et uregelmæssigt søvnmønster, kan have alvorlige konsekvenser for helbredet (Bonke, 2015; Jennum et al., 2015)”

Læs hele rapporten her

Er børns søvn et stort problem? 

VI har længe vidst, at børn i dag sover mindre end for 25 år siden. Internationale studier viser, at cirka hvert fjerde barn sover for lidt. Lad os se hvad rapporten siger: 

“Andelen af unge, der ikke får den anbefalede mængde søvn, stiger med alderen, fra omkring én ud af fire 11-årige til tre ud af fire 15-årige (Due et al., 2014).

Desuden er problemer med at falde i søvn, dårlig søvnkvalitet og træthed i løbet af dagen udbredt blandt børn og unge, hvilket kan påvirke deres trivsel (Ohayon et al., 2000; Roberts et al., 2009; Wolfson et al., 2011).”

Læs hele rapporten her

Vi har fra andre studier set, at når børn over tid sover for lidt, kan de udvise tendenser som vi ser i børn med ADHD. Vi kender også til studier, som linker for lidt søvn med overvægt blandt børn. 

Der er altså rigtig gode grunde til, at du skal tage dit barns søvn super alvorligt. Vi taler om et begreb, som hedder “søvnhygiejne”, når det kommer til vores omgang med vores søvn. Så hvor god søvnhygiejne vil du sige, at I har hjemme hos jer på en skala fra 1-10, hvor ti er mega god og 1 elendig?

Hvad kan du gøre?

Som forældre kan vores børns søvnudfordringer hurtigt blive vores egen udfordring. De forældre, der kommer til mig med deres børns søvnudfordringer, er ofte trætte, frustrerede og rådvilde. 

Synes du, at dine børn ser for meget skærm, kan du give dem en digital detox. 

Her er hjælp til søvnen: Derfor kan dit barn ikke sove og fire gode råd til en god putning.