Gitte Winter Graugaard

International bestseller forfatter og ekspert i rolig putning

Gitte skriver bøger til børn fyldt med tryllebindende meditationer, der hjælper dem med at finde ro i hverdagen og til bedre at kunne sove. Hun er optaget af at lære børn at navigere fra hjertet og forstå deres smukke indre landskab. For når vi kender til vores indre landskab, åbner de ydre døre sig oftest for os på magisk vis. Lad blot eventyret begynde... 

Jeg får lov lidt endnu, men snart slutter det. Hver aften jeg går fra min datters værelse tænker jeg, at snart er en vigtig epoke i mit moderskab slut. For snart er begge mine piger for store til godnatsang, godnatmeditation og den helt tætte putning.

 

Er det virkelig slut? 

Nogle aftener løber mine tanker af med mig og jeg ved allerede, hvor meget jeg vil komme til at savne de stunder, som har fyldt så meget for mig. Andre aftener bliver jeg fyldt af en enorm taknemmelighed over alle de aftener, vi har ligget helt tæt og har fyldt vores hjerter med kærlighed. Jeg kender hver et åndedræt, hver en bevægelse og jeg ved præcis, hvornår søvnen kommer og henter hende til drømmeland. Så ligger jeg lidt endnu og mærker kærligheden og fylder måske mit eget hjerte med kærlighed.

Prøvekanin i drømmeland

Jeg er i gang med at skrive nye børnemeditationer, og min datter er en naturlig prøvekanin, som så mange gange før. Så ofte ligger jeg også og tænker over om den meditation, der kom frem denne aften mon skal med i næste bog.

Vi stornyder stadig meditationerne “I mit hjerte” og “Hjerternes Dal”, og jeg fletter dem ind og ud af de nye meditationer, som er en fortsættelse til Hjerternes Dal. 

Jeg er så ofte blevet overrasket over, hvor hurtigt pigerne falder i søvn, når vi har lavet børnemeditation. Da de var helt små kunne de gå fra fulde af energi til at sove på få minutter. Ofte nåede vi kun lige ind i den magiske Hjerternes Dal eller til foden af kærlighedsbjergene, før de begge sov i mine arme og med hinanden så sødt i hånden. Det smelter jo en moders hjerte at ligge der med sovende børn i armene og det har så mangt en aften fyldt mit hjerte med kærlighed. Jeg ved snart ikke, hvem der i virkeligheden har nydt meditationerne mest.

Det tog mig ikke mange måneder med denne form for putning, før det stod mig klart, at jeg var nødt til at udbrede kendskabet til børnemeditation ved sengetid som den mest vidunderlige afslutning på en dag i vores børns barndom. Jeg følte det som om jeg havde fundet en hemmelig opskrift på at få børn til at sove i en stor kærlig handling, at jeg bare var nødt til at dele det med andre forældre. For når man finder noget så magisk, må man jo dele. 

Har dit barn svært ved at falde i søvn?

Også børns tanker kan myldre og holde dem vågne. Alle dagens oplevelser vender og drejer sig i tankerne, og det kan være svært at give slip. For børn, der skal sove, handler det som for voksne om at lære at slukke for tankerne. Med børnemeditation ved sengetid flytter vi fokus ned i kroppen, væk fra hjernen ind i hjertet – som gør det meget nemmere at falde hurtigt i søvn. Vil du vide hvorfor, skal du se mit interview med Bruce Cryer, tidligere CEO for Heartmath. 

Da børnene var små og havde brug for en lur midt på dagen, bad de selv om børnemeditation. En lille fortælling – bum så sov de. Jeg kan ikke tælle på hænder, hvor mange gange jeg har tænkt om de lavede fis med mig, så hurtigt kunne det gå.

Det har gjort en kæmpe forskel for mig, som mor at vi aldrig har skulle diskutere sengetider eller har haft børn, der ikke kunne sove. Søvn er i min optik SÅ utroligt vigtigt. I det her interview med Sundhedsplejerske Anette Straadt diskuterer vi blandt andet, hvordan søvn påvirker vores immunforsvar. Det er særligt vigtigt i forhold til Corona. 

Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke skrevet meditationerne for at få børn til at falde hurtigt i søvn. Min mission handler om at inspirere børn og jer forældre til at mærke mere efter i kroppen og lytte mere til jeres hjerter, men jeg må indrømme, at det er en fin sidegevinst at den metode giver verdens nemmeste putning.

Ofte fortæller jeg videre om al den kærlighed, der er i meditationerne efter de er faldet i søvn og sender dermed mine børn ind i drømmeland svævende på ryggen af en hel masse kærlighed.

Fem gode råd til en dejlig putning

  1. Find en aften I har god tud. Sluk skærme to timer før barnet skal sove og skru tempoet ned.
  2. Læg jer i sengen. Bed børnene om at trække vejret dybt ned i maven og gør det samme selv.
  3. Fortæl dem, at de skal slappe helt af og lukke øjnene, når de er klar. For nu skal I høre en historie, hvor dit barn er hovedpersonen og selv er med til at lave historien i sin fantasi.
  4. Hav tålmodighed mens barnet finder sig til rette – de kan godt tumle lidt, det er helt normalt.
  5. Begynd at læse og hold øje med din egen energi undervejs. Bevar tålmodigheden og mærk selv ind i fortællingen. 

God tur til Hjerternes Dal og Kærlighedsbjergene. Husk, at nyde det. Før du ved af det, sidder du måske som jeg og tænker: Åh, hvor kommer jeg dog til at savne de her putninger.

Vil du have hjælp til fortællingen?

Du kan starte med Børnemeditationerne I mit hjerte fra ca. 3 års alderen, måske endda før, mens Hjerternes Dal er god fra ca. 5 år.

Godnat og sov godt med hjerterne fulde af kærlighed.

Køb bogen

Slut med skrig og skrål ved sengetid. Den metode, jeg her tilbyder, handler om kærlighed, lys og energi. Måske vil effekten også overraske dig. Tænk engang, hvis alle børn i hele verden faldt i søvn, mens de fyldte deres hjerter med kærlighed! Hvordan ville det forandre verden?

Køb bogen

Hvad ville der ske, hvis børn og unge voksede op med et tættere forhold til naturen? Hvordan ville naturen hjælpe dem til at finde balance i en hverdag, hvor de ofte er isoleret fra naturen og mange har mistet fornemmelsen for at vi ER naturen? Hvordan kan børnemeditationer om ild, vand, jord og luft hjælpe børn med at rense deres sind ved sengetid? Og hvad betyder det for deres søvn?