Børns digital lykkejagt

Gitte Winter Graugaard

International bestseller forfatter og ekspert i rolig putning

Gitte skriver bøger til børn fyldt med tryllebindende meditationer, der hjælper dem med at finde ro i hverdagen og til bedre at kunne sove. Hun er optaget af at lære børn at navigere fra hjertet og forstå deres smukke indre landskab. For når vi kender til vores indre landskab, åbner de ydre døre sig oftest for os på magisk vis. Lad blot eventyret begynde... 

 

Børns digitale lykkejagt

Hvordan undgår vi at blive til satellitfamilier, der sidder i hver sit rum med hver sin skærm? Hvordan kan vi skabe det nærvær, som er kimen i familien, i en verden, der er så hastig? Hvordan vil mere nærvær og kærlighed i familien påvirke jer og jeres sammenhold? Hvordan skaber vi et harmonisk forhold i vores familie med sunde familieværdier? Hvilke værdier har I for et godt og nærende fællesskab i jeres familie?

Disse er bare nogle af de spørgsmål, jeg reflekterer over i disse måneder. Især post – Corona, hvor vi for en tid – fik det vi mangler mest – tid sammen.

Digital afhængighed æder nærvær

En af de helt store udfordringer i familielivet anno 2021 er vores alle sammens digitale afhængighed. ”Hvordan får jeg kontakt til mine børn, når de sidder klistret til telefonen?” Sådan spurgte en mor i søndags på mit webinar hos Wisdom from North, som jeg samarbejder med og i dette efterår holder forældrekursus hos.

Svaret er umiddelbart enkelt. Lav skærmregler. Bestem en tid, hvor I er sammen og alle telefoner lægges væk. Gør det hyggeligt, vær nærværende og lav noget sammen med dit barn.

Men er det så enkelt? Svaret er nej. For fakta er, at vores telefoner er fyldt op med features som sender en lind strøm af dopamin ud i kroppen, et kemisk stof som får os til at føle glæde og føles opkvikkende. Dopamin udløses som en del af hjernens belønningssystem, når vi har gjort noget, vi er glade for eller stolte af. Det kan skabe en lystfølelse eller en lille sus af eufori.

Et komplekst dilemma, fordi digital afhængighed på samme tid æder vores nærvær. Et fakta som mange forældre kan skrive under på. Jeg selv inklusiv. Konstant må jeg arbejde med mine egne vaner omkring mit arbejde, som en stor del af tiden foregår på de sociale medier.

Digital afhængighed

Undersøgelser viser, at mellem 4 og 20 % af børn og unge føler sig afhængig af deres telefon og er digitalt afhængige. Andre tal viser, at tallet måske snarere er 50 % (altompsykologi.dk ”Den digitale verden belønner vores hjerne”).

I skolerne oplever vi også, at børnene spiller på deres telefoner, devices og computere i timen, selvom læreren beder dem stoppe. De har brug for deres dopaminfix, som læreren ikke udløser for dem med sin undervisning.

Dopamin udløses fx ved, at dit barn klarer en bane i et spil eller vinder en kamp i spillet. Så bliver barnet hyldet. Har dit barn en skridttæller på sit ur, kommer der et festfyrværkeri på skærmen, når dit barn har gået sit mål for skridt om dagen. Er dit barn på de sociale medier, kommer der en dopamin udløsning når dit barn får likes eller søde kommentarer. ”Du er bare den bedste”, ”Smukke dig”, ”Elsker dig” og alt muligt andet, som venner og veninder skriver.

Vores børn er i fuld gang med at finde ud af, hvem de er. Deres venners bedømmelse og kommentarer betyder meget for deres selvopfattelse. De orienterer sig i de unge år mere og mere mod hinanden og mindre mod forældrene.

Vil du læse mere om dette emne og om hvorfor du skal bevare en stærk kontakt i teenageårene med dit barn, anbefaler jeg bogen” Hold on to your kids – why parents need to matter more than peers” af Gordon Neufeld og Gabor Maté. (Har hørt at den udkommer på dansk).

Dopaminrush

Har dit barn mange venner og et rigt socialt liv, vil du med din blotte tilstedeværelse skulle erstatte en konstant love-storm på tværs af et hav af medier – en konstant . Det er en lettere krævende opgave for forældre, der ofte har en masse andet på agendaen end dopaminudløsning.

Ofte kan samværet med vores børn være fyldt med krav, opdragelse og endda skæld ud, som har den modsatte effekt og især skæld ud sender kortisol ud i kroppen, som føles stik modsat og altså på ingen måde erstatter dopaminsuset.

Hvis dit barn oplever mobning eller føler sig socialt udsat på de sociale medier, kan det være, at barnet finder trøst i at følge nogle youtubere eller spille forskellige spil, der ligeledes er bygget op til at udløse dopamin.

 

Hvad kan vi som forældre gøre?

Så svaret på kursistens spørgsmål er, at der skal mere til end vi lige tror. Her kommer fire gode råd:

1. Mærk efter!

Vi kan starte med at spørge os selv, hvorfor vi selv er på de sociale medier og hvad likes og evt. spil gør ved os. Reflekter over hvordan du ønsker jeres familieværdier skal være. Mærk efter.

2. Lav regler

Dernæst kan vi opstille skærmregler for hele familien, der begrænser brugen af skærme. Det kunne være ingen skærme ved måltider, ingen skærme 1-2 timer inden sengetid, ingen skærme i soveværelser om natten (køb et gammeldags vækkeur), og så en aftalt tid for familietid sammen uden skærm, som passer i jeres familie. Læg din egen telefon væk, når dit barn kontakter dig. Vis dit barn, at barnet er vigtigst. Naturligvis gælder disse regler for alle i familien – også forældre

3. Vær en god rollemodel

Børnene kigger på os. Ser de os smide os i sofaen med vores telefon og udsende et lille lettet suk, når vores helte fra Instagram beretter om deres dag og gøren, ja, så lærer vores børn, at telefonen også er vores sutteklud. Kontakter de os, mens vi er begravet i vores telefon og kan de ikke få kontakt, lærer de at vores telefon er vigtigere end dem. Så hvad kan du lave i stedet for at glo på din telefon? Hvad ville give dig mere næring? Hvad ville du gerne vise dit barn, at du kan lide at lave, når du har fri? Hvordan kan det inspirere dit barn?

4. Skru op for hyggen med “dig og mig tid”

Hav tid til at være nærværende med dit barn, når I har familietid uden skærm. Lav ”dig og mig tid”  med dit barn. Brug tiden på noget, der er hyggeligt og ikke kun opdragelse. Som forældre har vi en masse andre muligheder for at udløse dopamin hos vores børn.

Vis interesse for dit barn. Vær nærværende. Lyt til dit barn. Rør ved dit barn. Anerkend dit barn. Vær sammen med dit barn. Hav tid sammen. Lav noget sammen. Nu kommer de mørke tider igen rullende. Vi trækker mere indendørs. Det er tid til spil, bollebagning, puslespil, sysler, gå en tur med hunden, lav (hyggelige) kastanjemænd, græskarudskæring, skovture og varm kakao. Ved sengetid anbefaler jeg naturligvis at I laver børnemeditationer sammen, som også gør det nemmere at sove.

Vil du have hjælp?

Vil du dyrke jeres families nærvær sammen med mig, og vil du komme tættere på et fredeligt forældreskab med mere kærlighed og nærvær i hverdagen, så tag med på mit kursus hos Wisdom from North. Vi begynder på tirsdag d. 26.10.21. Det er målrettet familier i hele Norden, da deres platform rækker vidt. Jeg underviser på dansk, tilmelding og tekst er på norsk, som er let for danskere at læse. Sammen zoomer vi ind på selvkærlighed, selvomsorg, næring og relationerne i din familie.

 

 

Børns digital lykkejagt

Kom med på kursus

Hop med over til Wisdom from North og få fat i din billet. Vi begynder på tirsdag.